Sunday 13 October 2019

KEPELBAGAIAN PERAYAAN DI MALAYSIA



Hi , assalamualaikum kawan -kawan . Harini kita nak berkongsi tentang keunikan budaya yang ada di Malaysia . Seperti yang kita tahu , negara kita Malaysia mempunyai berbilang kaum - melayu , cina , india , kadazan dll . Setiap kaum terdiri di Malaysia ini mempunyai adat serta budaya yang berbeza , walaubagaimanpun ada sesetengah adat kita hampir sama. Di malaysia kita  menikmati pelbagai cuti umum dan perayaan sepanjang tahun,tidak kira di peringkat kebangsaan dan negeri. Perayaan ini disambut segolongan etnik atau kumpulan agama tertentu, tetapi tidak ditetapkan sebagai cuti umum.  


Seperti yang kita tahu , Perayaan penganut Islam juga paling kerap disambut di Malaysia, dengan yang utama merupakan Hari Raya Puasa yang juga disambut umat Islam di seluruh dunia bagi menandakan berakhirnya Ramadan, atau bulan puasa. Umat Islam di Malaysia turut meraikan Hari Raya Haji, Awal Muharram serta Maulidur Rasul.Selain itu,  kaum Cina di Malaysia tentu juga meraikan perayaan yang turut disambut masyarakat Cina di seluruh dunia. Tahun Baharu Cina disambut meriah dan berlarutan selama 15 hari. Manakala , masyarakat Hindu pula merayakan Deepavali, atau pesta cahaya manakala Thaipusam pula disambut penganut Hindu di seluruh negara dengan berkunjung ke Batu Caves. 


Wesak yang merupakan hari kelahiran Buddha juga merupakan hari cuti umum. Komuniti Kristian di Malaysia pula menyambut perayaan yang diraikan penganut agama Kristian di seluruh dunia, terutamanya Krismas dan Easter. Namun , hari Good Friday yang disambut oleh penganut kristian hanya diisytiharkan cuti umum di Sabah and Sarawak. Hari Gawai di Sarawak serta Kaamatan di Sabah juga merupakan perayaan yang penting bagi penduduk di kedua-dua negeri Malaysia Timur ini.

Dari maklumat diatas kita boleh simpulkan , bahawa negara kita ini adalah unik . Keunikan itu datang sendiri daripada isi dalamnya iaitu rakyatnya sendiri . Kita lihat kerhamonian dimana perayaan kaum lain dihormati oleh kaum berlainan. Indahnya negara kita Malaysia.Oleh itu , sentiasalah kita menjaga keharmonian antara kaum kerana hubungan diantara kaum itu ada kekuatan untuk negara yang maju.

credits: https://www.3ecpa.com.my/sumber-maklumat/pelbagai-topik/budaya-di-malaysia/?lang=ms


HANI ATIRAH BINTI NORAZMAN ( 01DKA17F1183)

No comments:

Post a Comment